Zoek binnen deze site :

                                                            Klik hier voor contact

Spierpijn


De volgende dag na een flinke inspanning voelen de spieren hard aan en bij bewegen en aanraken zijn ze zeer gevoelig.
Het bewegen verloopt stijf en het uit bed komen is geen pretje. Voorzichtige bewegingen verlichten de pijn en na ongeveer een uur na het uit bed komen gaat het al een stuk beter.

Wat is nu eigenlijk spierpijn?
Er zijn 2 verschillende theorieŽn die spierpijn verklaren.
Theorie1:
Door forse inspanning komen in spieren afvalstoffen vrij die zich hierin ophopen.
Deze stoffen maken de bloedvaten in de spier wijder.
Er kan nu meer bloed gaan stromen zodat de afvalstoffen sneller afgevoerd kunnen worden.
Op zich is dit heel logisch.
Een ander effect van meer bloed in de spier is echter dat in het spierweefsel meer weefselvocht terecht komt.
Er ontstaat eigenlijk een zwelling die op zijn beurt de bloedvaten weer dicht drukt.
Nu komt er te weinig bloed in de spier en er ontstaat een tekort aan zuurstof.
Dit geeft pijn en verhoogt de spanning in de spieren.
Theorie 2:
Door de forse inspanning of zelfs overbelasting ontstaan er beschadigingen in het bindweefsel in de spier en de spiercellen.
Deze beschadiging is aan te tonen in de urine en het bloed van de sporter.
De ontstekingsreactie ten gevolge van deze beschadigingen in de spier geeft pijn en verhoging van de spierspanning.
Theorie 1 en 2 zijn niet los van elkaar te zien en zorgen waarschijnlijk allebei voor het ontstaan van spierpijn.

Hoe is spierpijn te voorkomen?
Zorg voor een goede opbouw van de trainingsperiode.
Dit kan onder andere door periodisering.
Na een periode van forse inspanning moet een periode van minder hard trainen volgen.
Het weefsel in de spier heeft nu de kans om langzaam maar zeker sterker te worden.
De kans op beschadiging neemt af.
Ook vormen zich nu meer bloedvaatjes in de spier zodat ophoping van afvalstoffen minder snel voorkomt.
Besluit de training met dynamische oefeningen.
Dit zijn kortdurende en lichte oefeningen om de doorbloeding van de spieren te stimuleren (v.b. huppelpasjes, draaibewegingen met de armen, etc.).
Rekken van de spieren. Als een sporter denkt dat rekken de spierpijn verminderd dan moet hij zeker de spieren oprekken.
Een logische verklaring is hier echter niet voor te bedenken.
Wel moet dit voorzichtig gebeuren omdat de spier nog verder kan beschadigen. Massage.
Het masseren van een spier stimuleert de bloeddoorstroming in de spier. De afvalstoffen worden nu sneller afgevoerd en de spier ontspant en er is minder pijn.