Zoek binnen deze site :

                                                            Klik hier voor contact

shin splints of springschenen

Dit is een allesomvattende term voor elke zwelling van spieren, de pezen en zelfs botvliezen in de scheenbenen.
Shin splints komen vooral veel voor bij beginnende sporters en bij een fikse toename van de trainingsomvang.

Behandeling :
* verminder de ontsteking met behulp van ijs
* door uw been enige tijd hoog te leggen
* door een ontstekingsremmer (aspirine, ibuprofen) te nemen
* raadpleeg een medisch specialist om event steunzolen
* draag goede schoenen met veel steun
* versterk uw beenspieren door afwisselend rond te wandelen op hakken en tenen (daarna met gebogen knieen)

specifieke massage :
Ga op een stoel zitten, plaats duim in de gleuf tussen scheenbeenbot en de scheenbeenspier van het geblesseerde been.
Leg uw andere duim ter ondersteuning erbovenop.
Wrijf naar beneden over uw been.
Plaats dan de duim zo'n twee cm naar de buitenkant en wrijf opnieuw over uw been.
Verplaats wederom uw duim 2 cm naar buiten etc.
Doe dit zo vaak mogelijk. eerst voorzichtig en naarmate uw blessure minder wordt, steeds wat steviger.

Rekoefeningen :
Houd de rek steeds 30 sec vast en doe de oefeningen verschillende keren per dag.
1. Ruglig, been omhoog. Leg een handdoek of riem om de bal van uw voet.
Trek er eerst met uw linkerhand (alsof u aan de teugels trekt om een paard naar links te laten gaan) aan de handdoek zodat uw tenen naar beneden en links wijzen.
Zo rekt u de buitenkant van uw onderbeen en enkel.
2. Trek met uw rechterhand aan de handdoek, zodat uw tenen naar beneden en naar rechts wijzen.
Dit voelt u diep in de kuit.
3. Ga op de rand van de stoel zitten met uw voeten plat op de grond en uw benen zo recht mogelijk (zonder uw tenen omhoog te laten komen)
Draai uw tenen naar binnen en uw hielen naar buiten.
Leun vanuit uw middel naar voren, houd uw borst en hoofd omhoog en uw rug recht.
Zo wordt de buitenkant van uw schenen gerekt.