Zoek binnen deze site :

                                                            Klik hier voor contact

Tapen (theorie)

Basis-idee :
het ondersteunen van een zwakke plaats van het lichaam,
door bepaalde bewegingen te remmen die spanning zouden kunnen uitoefenen op het verzwakte gebied,
maar zonder de overige functies te beperken
(Uit : Sportletsel van L.Peterson en P.Renstroem).

Toepassing :
1) Acuut letsel
Altijd door ZEER DESKUNDIGEN eerst een onderzoek.
Met elastische tape, nooit bij tekenen van totale afscheuring van een gewrichtsband !!!

2) Preventief tapen
- stabilisering van het aangedane gewricht.
Vooral bij vroegere blessures, die iedere keer weer terug komen.
De paar uurtjes ingetaped zijn hebben GEEN invloed op de rest van de tijd dat je niet bent ingetaped.
Het geeft de handballer een gevoel van zekerheid als de zaak is ingetaped.
- neiging tot extreme beweeglijkheid van bepaalde gewrichtsbanden
- neiging tot overstrekking (vingers, ellebogen bij keepers)
- slechte terreinomstandigheden
- ontlasten van drukpunten (blaren)
- bij contactsporten waaronder handbal
N.B. In de VS moeten de prof basketballers zich van verzekeringswege bij elke sportactiviteit preventief intapen.

3) Tapen in de herstelfase
Dit is de belangrijkste toepassing van tapen. Na een blessure of operatie het gekwetste deel intapen.

Soorten tape
1) elastische tape : bij acuut intapen bij letsel
2) niet-elastische tape tijdens de herstelfase
3 of 5 cm breed / strak aangebracht
Verkrijgbaar bij drogist, apotheek en sportzaken.

Risico's van het gebruik van tape
1) Bij acuut letsel : verstoring van de bloedsomloop. Daarom alleen door deskundigen tapen bij acuut letsel !!!
2) Tapen heeft een kort effect, de werking is beperkt tot een of twee dagen (bij sportbeoefening)
3) Gevaar voor huidbeschadiging (allergische reactie, transpiratie, bacterien of krabben)

Adviezen
1) Tapen moet je leren door instructie van anderen en door het zelf te doen
2) Nooit tapen op een reeds bestaande huidbeschadiging
3) Eerst in te tapen gebied ontharen is aan te raden
4) Event. eerst kleefspray aanbrengen (bij hevige transpiratie of als tape langer moet blijven zitten)
5) Bij een zwelling : wees voorzichtig met intapen !! Event. eerst inzwachtelen.
6) Begin te tapen op het gezonde deel van het lichaam, daarna het gekwetste deel.
7) Eerst twee ankers aanbrengen boven en onder het gewricht (tape kleeft beter aan tape dan aan huid)
8) De beschadigde gewrichtsband moet tijdens het intapen ontspannen worden gehouden.
9) Geen plooien of kreukels in de tape laten komen.
10) Tape voorzichtig verwijderen i.v.m. huidbeschadigingen (event. speciale schaar of kleef-oplosmiddel gebruiken)
11) Sporter weet zelf of tape goed zit. Bij schuren, irriteren of pijn moet de tape opnieuw worden aangebracht.

Werking van tape
Tape kleeft aan de huid en fixeert deze.
Tussen huid en spier, band of pees is een wisselende hoeveelheid vetweefsel aanwezig.
Daardoor is de huid t.o.v. van de onderlaag erg beweeglijk.
Tape slechts gewrichten waarbij de huid in een richting beweeglijk is zoals :
pols
vingers
duim
enkel
knie

V.b. : Indien de buitenste gewrichtsband van b.v. de enkel is gekwetst dan moet deze buitenzijde van de enkel bij het intapen ietwat omhoog gedraaid worden en wordt de tape aan de buitenzijde opgespannen.