A jeugd en senioren

Karakteristieken

Gevolgen voor de trainingspraktijk

Leerproces : Hoe leren deze kinderen ?

Conclusies t.a.v. het training geven

Begeleiding

De training

Trainingsthema's

 

 


  • Men gaat de keuze recreatief - prestatief maken.
  • Men is lichamelijk volwassen.

 


Gevolgen

  • We gaan specialiseren naar positie.
  • Ze zijn in staat mee te denken over de trainingen.
  • Fysiek kan men een hoog niveau bereiken.
  • We gaan de geleerde technieken verfijnen en juist proberen te laten toepassen.
  • Er is een deskundige trainer nodig.

 


Leerproces

 

De technieken dienen te worden toegepast in wisselende en complexere (wedstrijd) situaties.

 


Conclusies

  • We gaan de technieken inslijpen.
  • We gaan de persoonlijke technisch mogelijkheden uitbreiden.
  • De technieken dienen te worden uitgevoerd op specifieke posities in het veld.
  • Toepassen in wedstrijdvormen, trainen met oefenvormen


Begeleiding

  • We gaan de technische bewegingen automatiseren.
  • De bewegingen corrigeren a.d.h. van aandachtspunten begeleiden.

    De training


    Hoe ziet een trainingsles eruit ?

    1. inleiding : Warming-up.
    2. Kern 1 :
    oefenreeks n.a.v. een bepaald thema (taktisch element of concept) verdedigend
    3. Kern 2 :
    oefenreeks n.a.v. een bepaald thema (taktisch element of concept) aanvallend
    4. Afsluiting : cooling-down


  • Trainingsthema's

    Het herhalen van de technische training blijft de hoofdmoot.

    Want............. zonder techniek geen taktiek !!

    De techniek staat ten dienste van de taktiek. Voordat men een taktisch element laat trainen, eerst de technieken daarvoor afzonderlijk bijschaven tot een acceptabel niveau. Dan pas aan het taktische element beginnen.

    Deze taktische elementen kunnen in het taktisch concept hun uitwerking krijgen.

    Dus :
    Er is een sterke verticale lijn te zien binnen onze opbouw
    v.b :
    bewegingsgebied : vallen/rollen
    vaardigheidgebied : mikken/treffen
    handbalspecifieke vaardigheid : komen tot valworp
    technisch element : valworp uit draai
    taktisch element : sperren komt uiteindelijk tot
    taktisch concept : 3:3 aanvalsopstelling tot afrollende sper
    het een KAN NIET zonder het ander !!

    Zo zijn er voor allerlei zaken verticale lijnen op te stellen conditionele elementen kunnen slechts getraind worden bij minimaal 2x per week training plus een wedstrijd. Lees daarover meer bij de conditionele elementen

     

     

     totaalschema balsporten

     

     

    taktiek

     

     

     

     

     

     

     

    taktische elementen

     

    conditionele elementen

     

    technische elementen

     

     

     

     

     

     

     

    basisvaardigheden

     

     

    algemene basisvaardigheden

     

     

     

    handbalspecifieke vaardigheden

    *bewegingsgebieden

     

     

     

     

    *vaardigheidsgebieden

     

    aanval verdediging


    individuele bewegingstechnieken

    individuele bewegingstechnieken

    • houding
    • lopen/terugstappen/schuiven

    doelschot


    blokken

    • strekworp uit stand
    • strekworp uit loop
    • strekworp heuphoogte
    • sprongworp hoog
    • verdedigen sprongworp ver
    • verdedigen valworp frontaal
    • verdedigen valworp uit draai

    werpen/afspelen

    • strekworp
    • sprongworp
    • druk/stootworp
    wegtikken bij diverse afspeelvarianten

    vangen

    • een hand
    • twee handen
    • schouderhoogte / laag
    • oppakken rollende bal
    verdedigen van tippen
    verdedigen bij balaanname

    schijnbeweging

    • loopschijnbeweging zonder bal
    • afspeel/schotschijnbeweging
    • lichaamsschijnbeweging met bal
    kontaktverdedigen van balbezitter
    blokkeren loopwegen
    naar buiten dringen aanvaller

     

     

    taktische elementen

    Taktische elementen worden gespeeld met minimaal 2 spelers.
    Het zijn korte, eenvoudige afspraken in de aanval om tot een scoringskans te komen en in de verdediging om deze gesloten te houden.

    Om een taktisch element te spelen, gaat men er van uit dat de technische vaardigheden (technische elementen) daarvoor
    aanwezig zijn, beheersd worden, getraind zijn.

    Zonder techniek geen taktiek !!

    Voorbeeld :
    Kruisen van midden opbouwer en linker opbouwer.
    Hiervoor dienen de spelers de bal te kunnen vangen en werpen in beweging, de middenopbouwer moet de bal op een bepaalde manier achter- of voorlangs zijn lichaam aan de linker opbouwer spelen.
    De linker opbouwer moet een sprongschot hoog beheersen.
    Dus eerst deze technieken aanleren, verbeteren, waarna ze kunnen worden toegepast bij het kruisen.

    aanval verdediging
    samenspel in beweging handhaven formatie
    kruisen
    positiewissel
    rugdekking
    verhinderen doorbraak
    overgeven/overnemen
    sper
    scherm
    dubbelblok

     

    taktische concepten

    Taktische concepten speelt men met het gehele team.
    Dit zijn complexere teamafspraken om tot scoren te komen of om dit te verhinderen.

    Wederom : zonder de juiste technieken is het niet of in veel mindere mate mogelijk om allerlei concepten te spelen.
    Je kunt geen open 3:2:1 dekking spelen als de spelers niet de juiste looptechnieken, de juiste kontaktverdedigende technieken in huis hebben. 

     

    aanval verdediging
    tegen mandekking mandekking
    positiespel :
    3 : 3 aanvalsopstelling
    2 : 4 aanvalsopstelling

    conceptspel
    overgangen
    speltricks (systemen)
    1 : 5 dekking
    3 : 2 : 1 dekking
    2 : 4 dekking
    5 : 1 dekking
    6 : 0 dekking
    5 : 0 + 1 dekking
    Bijzondere situaties:
    * snelle middenuit
    * ondertal
    * overtal
    * vrije worpen
    Bijzondere situaties:
    * snelle middenuit
    * overtal
    * ondertal
    * vrije worpen