bewegingsgebieden - lopen

lopen :
- gaan
- looppas
- sprinten

Is voortbewegen met zweefmoment
80% van alle vaardigheden steunt op goed voetenwerk.
Handbalvoetenwerk bestaat uit : korte aanzetten, plotseling stoppen en snelle richtingsveranderingen.
Lopen kent 3 aspecten :
A. Er moet een harmonische verbinding zijn van arm- en beenbewegingen zijn.
B. Er moet sprake zijn van een ontspannen loophouding en pas.
C. Er moet een optimale verhouding zijn tussen paslengte en frequentie.

Lopen en sprinten op de juiste manier zal de prestaties verhogen en blessures voorkomen.
Aandacht voor lopen en sprinten kan men vooral geven bij de warming-up en/of cooling-down, als coordinatie-training (looptechniek verbeteren) of als training voor spieren en banden (krachttraining).



De meeste gezonde kinderen lopen van nature in een perfecte stijl zonder enige scholing.
Deze natuurlijke looptechniek gaat door onze leefwijze grotendeels verloren, dat geeft te denken.
Let vooral op het loopplezier en de ongekunstelde manier van bewegen !


A. been 1 landen ---- B. been 2 zwaait -- C. been 1 afzetten -- D. been 2 zwaait naar naar achter voren

Techniek :
A been 1 landen
B been 2 zwaait naar achter
C been 1 afzetten
D been 2 zwaait naar voren

                   -------------------------------------A --- B- C ---------- D-------------------------

 


Andere loopvormen :
- sprinten
- skippings (knieen hoog / half hoog)
- hakken - billen
- voorvoeten
- zijkanten van de voeten
- tenen
- hakken
- 1 pas + bijsluiten
- kruispas
- schuiven (op voorvoeten, licht gebogen knieen, voeten laag over de grond bewegen )
- handen + voeten
- handen + knieen
- galop (een been blijft steeds voor de ander, zowel bij de afzet als de landing )
- hinken ( een been afzetten en landen, andere been gebogen )
- huppen ( twee benen tegelijk afzetten en landen)
- huppelen ( een been afzetten en daarop landen, daarna hetzelfde op andere been )

skippings

kruispas

hakken - billen 

schuiven


  


Aandachtspunten :
Let op :
Romp rechtop,actieve armen :haakse ellebogen
Armen doorhalen tot minstens kinhoogte, Knieheffen tot bovenbeen horizontaal
Hakken - billen. Voet goed plaatsen : landing op de hak, afwikkelen buitenzijde voet, op voorvoet weer afzetten
Harmonie : armen + benen
Alles in de richting waar men heen wil : dus voeten, knieen, armen in een en dezelfde richting


Veelgemaakte fouten :
1. landen op de voorvoeten
2. landen op de binnenzijde van de voet
3. voeten te breed uit elkaar
4. 'zitten' bij het lopen
5. bovenlichaam te ver naar voren
6. verkrampte, opgetrokken schouders



Trainingssuggesties :
De genoemde loopvormen kunnen van makkelijk naar moeilijk worden getraind.
Voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts
Met richtingsveranderingen
Combinaties van loopvormen
Gecombineerd met andere bewegingen (bukken, stoppen, draaien, e.d.)
Verschillende snelheden
Alleen of met een groepje
Over bepaalde lijnen op het veld
Met hindernissen (pionnen, matten, banken e.d.)

De basis leggen we bij deze zeer jeugdige handballers/sters met allerlei spelvormen, die het handbal tot dienst staan.